پیگیری سفارش
بستن پنجره
چگونه قطره مولتی ویتامین به نوزاد بدهیم ؟
10 فروردین ماه 1400

همه می‌دانیم که بهترین تغذیه برای نوزاد تازه متولد شده چیزی به جز شیر مادر نیست. شیر مادر حاوی ترکیباتی بسیار مقوی است که همه نیازهای کودک را برای رشد تامین می‌کند. نخستین شیری که درست پس از زایمان از سینه مادر ترشح می‌شود، آغوز نام دارد. این ماده غلیظ و زرد رنگ حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که از بدن نوزاد در برابر عوامل بیماری‌زا و عفونت پیشگیری می‌کند. با این حال متاسفانه شیر مادر از لحاظ داشتن ویتامین D غنی نیست و به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود که از روز پانزدهم پس از تولد به کودک قطره مولتی ویتامین داده شود. نحوه مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزاد چگونه است؟ بهترین روش برای دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد چیست؟ با ما همراه باشید.

برای خرید قطره مولتی ویتامین در انواع مختلف ایرانی و خارجی و برندهای متنوع می‌توانید از داروخانه آنلاین مثبت سبز استفاده نمایید.

چه نوزادانی باید از قطره مولتی ویتامین استفاده کنند ؟
قطره مولتی ویتامین عموما توسط پزشک برای نوزادانی تجویز می‌شود که از شیر مادر تغذیه می‌کنند بنابراین اگر به هر دلیل قرار است نوزاد از شیر خشک استفاده کند، شاید دیگر لزومی برای مصرف قطره مولتی ویتامین وجود نداشته باشد. همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم مقدار ویتامین D در شیر انسان اندک است و کمبود ویتامین دی نیز عوارض ناگواری همچون راشیتیسم و نرمی استخوان را ممکن است به همراه داشته باشد و بنابراین باید از آن پیشگیری به عمل آورد.

همچنین اگر کودک زودتر از موعد به دنیا آمده باشد و یا از لحاظ سلامتی مشکل خاصی داشته باشد نیز لازم است تا به صورت روزانه قطره مولتی ویتامین استفاده نماید. مادرانی که وگان هستند و از رژیم غذایی گیاه‌خواران تبعیت می‌کنند، نیز باید حتما به فرزند خود قطره مولتی ویتامین بدهند زیرا در این صورت ممکن است علاوه بر ویتامین D کمبود ویتامین B12 نیز برای کودک رخ دهد.


قطره AD بهتر است یا مولتی ویتامین ؟
از آنجایی که پرسش فوق در ذهن بسیاری از مادران وجود دارد، پیش از توضیح در مورد نحوه مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزاد به پاسخ این سوال می‌پردازیم. از نظر مقدار ویتامین D هیچ تفاوت عمده‌ای میان قطره آ+د و مولتی ویتامین وجود ندارد اما برخی از نوزادان آلرژی مادرزادی دارند و یا سابقه حساسیت در اطرافیان آنها زیاد است. در این صورت معمولا توصیه می‌شود که از قطره آد به جای مولتی ویتامین استفاده کنند زیرا در مولتی ویتامین به جز ویتامین‌ها ممکن است ترکیبات دیگری وجود داشته باشد که بدن نوزاد به آنها واکنش آلرژیک نشان دهد. در مولتی ویتامین به جز ویتامین‌های A و D از ویتامین‌های دیگری نیز استفاده می‌شود که البته مصرف آنها اجباری نیست زیرا معمولا این مواد مغذی از طریق شیر مادر به خوبی تامین می‌شوند.

اغلب توصیه می‌شود که ۲۰ قطره ویتامین AD یا ۲۵ قطره مولتی ‌ویتامین از روز پانزدهم تولد به نوزادان شیرخوار داده شود.
نحوه مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزاد
مولتی ویتامین را به چندین روش می‌توان به نوزاد داد:

دادن مولتی ویتامین با قطره چکان
در تمام مکمل‌های مولتی ویتامین که برای نوزادان فرموله شده‌اند معمولا قطره چکان وجود دارد. اگر می‌خواهید از قطره چکان استفاده کنید، طبق مراحل زیر پیش بروید:

به مقدار مصرف دقت کنید؛ لازم نیست تمام قطره چکان را پر کنید؛ فقط به مقداری که توصیه شده است از قطره مولتی ویتامین استفاده کنید زیرا مصرف خارج از دوز آن عوارض جانبی ناخوشایندی خواهد داشت.
قطره چکان را در کنار گونه نوزاد قرار داده و محتویات را در آنجا بچکانید. دقت کنید که چکاندن مولتی ویتامین پشت گلوی نوزاد ممکن است موجب خفگی وی شود.


مولتی ویتامین با قطره چکان

دادن مولتی ویتامین با قاشق
بسیاری از پزشکان متخصص اطفال توصیه می‌کنند که مکمل مولتی ویتامین با استفاده از یک قاشق مرباخوری به نوزاد داده شود. به این منظور باید با استفاده از قطره چکان موجود در بسته‌بندی محصول ۲۰ تا ۲۵ قطره از مولتی ویتامین را در قاشق ریخته و به آرامی به کودک داد.

دادن مولتی ویتامین در ترکیب با آبمیوه یا شیر
اگر با استفاده از قطره چکان و یا قاشق موفق به دادن مولتی ویتامین به نوزاد خود نمی‌شوید، می‌توانید مقدار تعیین شده از مولتی ویتامین را در شیشه شیر ریخته و در ترکیب با شیر خشک و یا شیر مادر به نوزاد بدهید. سعی کنید مقدار شیر اندکی درون شیشه بریزید زیرا اگر همه آن توسط کودک خورده نشود، مولتی ویتامین به طور کامل و به اندازه کافی مصرف نشده و کار شما بی فایده به حساب می‌آید.

همچنین می‌توانید مولتی ویتامین را در ترکیب با آب‌میوه نیز به کودک بدهید. البته بهتر است در این زمینه سن کودک را در نظر بگیرید زیرا در برخی از سنین کودکان مجاز به خوردن برخی از آبمیوه‌ها نیستند. چنانچه کودک پس از خوردن مولتی ویتامین آن را تف کرد یا اینکه استفراغ کرد، لازم نیست بار دیگر مکمل را به وی بدهید اما اگر هر بار این اتفاق می‌افتد، حتما در این رابطه با پزشک مشورت کنید.

بهترین زمان دادن مولتی ویتامین به نوزاد
با نحوه مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزاد آشنا شدید اما اگر در مورد زمان دادن قطره مولتی ویتامین نیز پرسشی در ذهن خود دارید باید بدانید که به گفته پزشکان بهترین زمان برای دادن قطره مولتی ویتامین به نوزاد صبح تا ظهر است و فرقی نمی‌کند که قبل از شیر دادن یا بعد از آن کودک قطره خود را بخورد. اما دقت داشته باشید که اگر مولتی ویتامینی که به کودک می‌دهید، حاوی آهن نیز هست، بهتر است نیم ساعت بین مصرف آن با شیردهی فاصله بگذارید تا خوردن شیر در جذب مولتی ویتامین اختلالی ایجاد نکند.

کلام آخر
نحوه مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزاد با استفاده از قطره چکان، قاشق مرباخوری یا در ترکیب با شیر و آبمیوه درون شیشه شیر می‌تواند باشد. دقت داشته باشید که برای کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، مصرف مولتی ویتامین باید از روز پانزدهم تولد آغاز شود اما در مورد قطره آهن این‌طور نیست. اغلب توصیه می‌شود که پس از پایان شش ماهگی قطره آهن را به کودک خود بدهید تا از بروز کم‌خونی پیشگیری به عمل آید.

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده