پیگیری سفارش
بستن پنجره
تقاوت کرونای انگلیسی و چینی:
4 اسفند ماه 1399

پس از گذشت بیش از یک سال از ظهور بیماری کرونا در جهان، این‌بار این ویروس چموش با جهشی دوباره خطرناک‌تر از همیشه و با نام “کرونای انگلیسی” در حال انتشار است و هر روز هشدارهایی می‌شنویم مبنی بر اینکه اگر پروتکول‌های بهداشتی را جدی نگیریم، با موج چهارم کرونا در کشور غافلگیر خواهیم شد. کرونای انگلیسی تا چه حد خطرناک است؟ تفاوت کرونای انگلیسی با کرونای چینی در چیست؟ راه‌های پیشگیری از این بیماری و همچنین راه‌های انتقال آن با کرونای قبلی چه فرقی دارد؟

کرونای انگلیسی
کرونای انگلیسی که با نام واریانت انگلیسی نیز شناخته می‌شود، به این دلیل این نام را به خود گرفته است که برای نخستین بار در پاییز ۲۰۲۰ در انگلستان شناسایی شد. از همان بدو پیدایش این ویروس کاملا مشخص بود که با وجود مسافرت‌ها و حمل و نقل‌هایی که در جهان از یک کشور به کشور دیگر صورت می‌گیرد، به زودی کرونای انگلیسی نیز در دنیا پخش خواهد شد و متاسفانه نیز همین اتفاق افتاد و اکنون بسیاری از کشورها از جمله ایران درگیر نوع جهش یافته این ویروس هستند. اگرچه شنیدن اسم بیماری کرونا و ویروس کوید-۱۹ از همان ابتدا همواره ترسناک و هول‌برانگیز بوده اما با اخباری که به گوش می‌رسد انگار کرونای انگلیسی ترسناک‌تر از نوع قبلی است. چرا؟

بیشتر بخوانید: کرونای انگلیسی چه علائمی دارد ؟
کرونای انگلیسی

تفاوت کرونای انگلیسی و کرونای چینی
ویروس کرونا با نام B.1.1.7 نوع انگلیسی آن است. تفاوت کرونای انگلیسی و کرونای چینی را این‌گونه می‌توان برشمرد:

پایین آمدن سن ابتلا
پزشکان و متخصصان در مورد کرونای چینی چنین می‌گفتند که این بیماری بیشتر در افراد میان‌سال و مسن بروز می‌یابد و احتمال ابتلا به آن در کودکان و نوجوانان کمتر است اما در مورد کرونای انگلیسی قضیه به این شکل نیست. بسیاری از گزارش‌ها حاکی از آن هستند که آمار ابتلا به نوع جدید کرونا در افراد زیر بیست سال رو به افزایش بوده و مراجعه جوان‌ها به بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است. در گذشته شاید در خیابان، مادری را می‌دیدید که خودش ماسک زده اما کودک ۵ ساله‌اش بدون ماسک است اما اکنون توصیه‌های بهداشتی مبنی بر این هستند که همه کودکان نیز باید ماسک داشته باشند.

شدت واگیردار بودن کرونای انگلیسی
مطالعات نشان می‌دهند که قدرت واگیردار بودن کرونای انگلیسی نسبت به کرونای چینی به مراتب بیشتر است و این ویروس ۴۰ تا ۷۰ درصد سریع‌تر از نوع چینی انتشار می‌یابد. به همین دلیل است که آمار کرونا در جوانان هر روز رو به افزایش بوده و متاسفانه این بیماری بسیاری از جوانان را نیز به کام مرگ کشانده است.

بیشتر بدانید: عوارض دراز مدت کرونا چیست ؟
علائم کرونای انگلیسی
تفاوت کرونای انگلیسی و کرونای چینی را در شدت علائم آنها نیز می‌توان دانست به‌طوری‌که در کرونای انگلیسی علائم به سرعت رو به پیشرفت گذاشته و شدت ‌می‌یابند. یعنی علائم دقیقا همان علائم است اما با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد. تب و لرز، سرفه، خستگی، تنگی نفس، اختلالات گوارشی، از دست دادن حس چشایی و بویایی و گلودرد از شایع‌ترین علائم ویروس کرونا هستند.

با این تفاسیر در برابر کرونای انگلیسی چه باید کرد؟ چگونه باید جان خود و عزیزانمان را از شر این ویروس مهلک در امان نگه داریم؟ با توجه به اینکه علائم کرونای انگلیسی و کرونای چینی دقیقا مشابه با یکدیگر است بنابراین ما نمی‌توانیم آنها را به سهولت از هم تفکیک کنیم اما خوشبختانه راه‌های پیشگیری از این دو بیماری نیز دقیقا مشابه یکدیگر بوده و ما با توجه و در نظر گرفتن آنها می‌توانیم این بیماری را از خود دور نگه داریم.

راه های پیشگیری از کرونای انگلیسی
سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از بیماری کرونا راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌دهد:

زدن ماسک در محیط‌های اجتماعی
رعایت کردن فاصله‌گذاری اجتماعی
شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون یا محلول‌های ضد عفونی‌کننده
دور ماندن از افراد با هر نوع علائم سرماخوردگی
حضور نیافتن در اجتماعات و مهمانی‌ها
تهویه هوا در منزل، محل کار و کلیه محیط‌های بسته
تمیز و ضد عفونی‌کردن سطوح
پوشاندن دهان و بینی با دستمال به هنگام سرفه و عطسه
با پیدایش کرونای انگلیسی و شیوع هرچه بیشتر آن بسیاری از متخصصان استفاده از ۲ ماسک را به جای یک ماسک پیشنهاد می‌دهند. شما می‌توانید ابتدا یک ماسک جراحی را روی صورت خود استفاده کرده و کاملا روی بینی و دهان خود را با آن بپوشانید و بعد یک عدد ماسک پارچه‌ای روی آن استفاده کنید. در این صورت محافظت شما در برابر ویروس کرونای انگلیسی به مراتب بهتر صورت خواهد گرفت.
راه های پیشگیری

راه های انتقال کرونای انگلیسی
تفاوت کرونای انگلیسی و کرونای چینی را بررسی کردیم و گفتیم که راه‌های پیشگیری از این دو نوع از کرونا نیز دقیقا شبیه یکدیگر است اما راه‌های انتقال چطور؟ آیا راه‌های انتقال کرونای انگلیسی نیز شبیه کرونای چینی است؟ پاسخ این سوال نیز مثبت است؛ هم کرونای چینی و هم کرونای انگلیسی هر دو از راه‌هایی یکسان انتقال می‌یابند.

کووید-۱۹ توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد شده و وقتی یک شخص به آن آلوده باشد، به راحتی می‌تواند در تماس با دیگران آن را انتقال دهد. هنگامی‌که فرد آلوده سرفه یا عطسه می‌کند و یا به هنگام حرف زدن یا تنفس شدید، ذرات کوچک مایع از دهان یا بینی وی در فضا منتشر شده و افراد دیگر می‌توانند با وارد شدن ویروس به بدن خود از طریق دهان، بینی یا چشم به آن مبتلا شوند. شواهد نشان می‌دهند که اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا قطرات تنفسی در میان افرادی است که در تماس نزدیک با یکدیگر به سر می‌برند.

همچنین ویروس کرونا هنگامی‌که از طریق سرفه یا عطسه به سطوحی مانند میز، دستگیره در و … می‌چسبد، به هنگام لمس توسط دیگران به سهولت قابل انتقال است زیرا فرد ممکن است پس از لمس سطوح آلوده، دست خود را به بینی، دهان و چشم خود بزند و سپس به بیماری مبتلا شود.

سخن پایانی
با ظهور کرونای انگلیسی در ایران بار دیگر رعب و وحشت در میان عموم افزایش یافته است زیرا خبر مرگبارتر بودن این بیماری به ویژه در میان جوانان بسیار ناگوار بوده و حساسیت‌ها را بیشتر می‌کند. در این مطلب تفاوت کرونای انگلیسی و کرونای چینی را با یکدیگر بررسی کردیم. در پایان بار دیگر یادآور می‌شویم که کرونای انگلیسی قدرت واگیر بیشتری دارد، علائم آن به سرعت شدت می‎‌یابند و متاسفانه مرگبارتر از نوع چینی است. فراموش نکنید که تنها راه مقابله با این ویروس رعایت هرچه بیشتر پروتوکول‌های بهداشتی می‌تواند باشد.

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده