پیگیری سفارش
بستن پنجره
سه ماهه اول بارداری
10 دی ماه 1399

بارداری برای هر زن متفاوت است. برخی از زنان در طول سه ماه اول احساس سلامتی میکنند،برخی احساس خوبی ندارند. علائم و انتظاراتی که باید مادرازاین سه ماه داشته باشد شامل موارد زیر است.


خونریزی: حدود 25٪ زنان باردار در طول سه ماهه اول، خونریزی اندکی دارند. در ابتدای بارداری، لکه بینی میتواند نشانه ی تشکیل جنین در رحم باشد. با این حال، اگر خونریزی زیاد یا درد شدید در شکم دارید، با پزشک خود تماس بگیرید چرا که میتواند نشانه هایی از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد.


حساسیت پستان: درد پستان ها یکی از اولین نشانه های بارداری میباشد. درد با تغییرات هورمونی ایجاد میشود که کانالهای شیر پستان را برای تغذیه نوزاد آماده می کنند و احتمالا این حساسیت و درد در سه ماهه اول به طول می انجامد. استفاده از سینه بند بزرگ تر و لباس های راحت در این مرحله از بارداری توصیه میشود.


یبوست: در دوران بارداری، حرکات دودی روده کم میشود. علت کاهش این حرکات میزان بالای هورمون پروژسترون در بدن زن باردار است. به علاوه آهن اضافی که فرد در طول بارداری خود دریافت می کند یبوست را تشدید میکند. مصرف غذاهای حاوی فیبر، مایعات، و همچنین فعالیت فیزیکی میتواند کمک کننده باشد.


ترشح: ترشح سفید یا شیری سفید رنگی که در اوایل بارداری مشاهده میشود، طبیعی ست. استفاده ازلباس زیر راحت پیشنهاد میشود. استفاده از تامپون به دلیل اینکه می تواند میکروب ها را به واژن هدایت کند به هیچ وجه توصیه نمیشود. اگر ترشحات بد بو، سبز یا زرد رنگ باشد، یا اگر مقدار زیادی از ترشحات وجود داشته باشد، مشورت با پزشک لازم است.


خستگی: بدن زن باردار به سختی تلاش می کند تا از یک جنین رو به رشد حمایت کند. فرد باید در صورت احساس خستگی در بین روز بخوابد یا استراحت کند. همچنین اطمینان از دریافت آهن کافی مهم است.مقدار پایین آهن میتواند منجر به کم خونی شود و احساس خستگی مفرط شود.


تغییر عادات غذایی: اگرچه ممکن است در دوران بارداری عادات غذایی فرد متحول نشوند اما اولویت های غذایی او تغییر می کنند. بر اساس تحقیقات، بیش از 60 درصد زنان باردار هوس های غذایی دوران بارداری و بیش از 50 درصد از زنان باردار احساس تنفر غذایی را تجربه میکنند. احساس نیاز به غذاهای سالم و کم کالری بسیار خوب است اما اشتیاق به مواد غیر غذایی مانند خاک رس برای مادر و جنین خطرناک بوده و در صورت تکرار بهتر است با پزشک مشورت شود.


تکرر ادرار: جنین در این دوران هنوز خیلی کوچک است، اما به دلیل اینکه در رحم در حال رشد است بر مثانه مادر فشار وارد می کند. در نتیجه، ممکن است دایم احساس نیاز به تخلیه ادرار بوجود آید. در این مواقع باید سریع مثانه را خالی کرد. همچنین مصرف آب فراوان توصیه میشود اما کافئین که محرک مثانه است،اصلا پیشنهاد نمیشود.


سوزش سر دل : در دوران بارداری بدن هورمون پروژسترون بیشتری تولید می کند که سبب بالا بردن انعطاف ماهیچه های عضلات میشود. یکی از این ماهیچه ها، ماهیچه ی حلقه ای در مری است که به طور معمول مواد غذایی و اسیدها را در معده نگه می دارد. انعطاف در این عضله می تواند به رفلکس اسید منجر شود، که به عنوان سوزش معده نیز شناخته می شود. برای جلوگیری از این سوزش، خوردن غذا با حجم کم ولی تعداد وعده های بالا؛ اجتناب از غذاهای چرب، تند، اسیدی (مانند مرکبات) و استفاده از بالش درهنگام خواب و استراحت توصیه میشود.


نوسانات خلقی: افزایش خستگی و تغییر هورمون ها می تواند سبب نوسانات خلق و خوی فرد شود. گریه کردن مشکلی ندارد، اما مادراگر احساس خستگی و درماندگی میکند، بهتر است با شریک زندگی خود، یک دوست، یا از اعضای خانواده درد دل کند.


بیماری صبحگاهی: بیماری صبحگاهی یا تهوع یکی از مهمترین علائم حاملگی است که تا 85٪ زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل نتیجه تغییرات هورمون در بدن است و می تواند در طول سه ماهه اول به اتمام برسد. حالت تهوع برای بعضی از زنان باردار خفیف است. اما بعضی دیگر حتی یک روز بدون استفراغ هم ندارند. حالت تهوع معمولا در صبح ها بدتر است به همین دلیل نام این حالت را، «بیماری صبحگاهی» گذاشته اند. حالت تهوع به تنهایی در دوران بارداری مشکل حادی محسوب نمیشود، اما در صورت شدید بودن این حالت بهتر است با پزشک مشورت کنید.


افزایش وزن: بارداری یکی از معدود دفعاتی در زندگی زناشویی است که افزایش وزن به عنوان یک اتفاق خوب در نظر گرفته می شود. در طول سه ماهه اول، مادر حدود 0.5 تا 2 کیلو اضافه وزن طبیعی ست. بهتر است کالری های اضافی مورد نیاز با افزودن میوه ها، سبزیجات ، شیر، نان کامل و گوشت بدون چربی بدست آید.

بهترین مکمل های دوران بارداری جهت داشتن فرزند سالم را از اینجا میتوانید تهیه کنید

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده