پیگیری سفارش
بستن پنجره
چه عواملی سبب خطا در اندازه گیری فشارخون می شود
13 دی ماه 1399

سایز کاف مناسب دست شما نیست

یکی از شایع ترین خطاهای اندازه گیری فشارخون استفاده از کاف نامناسب با سایز دست می باشد. اگر شما از کاف بزرگتر از سایز بازوی خود استفاده کنید خطای اندازه گیری کمتری نسبت به حالتی دارید که کاف برای دست شما کوچک باشد. بر اساس دستورالعمل انجمن قلب آمریکا طول و عرض قسمت کیسه ای قرار گرفته در داخل کاف فشارسنج باید به ترتیب 80 و 40 درصد دور بازو را پوشش دهد. از آنجاییکه در زمان خرید فشارسنج ها این مورد در نظر گرفته نمی شود بنابراین در بسیاری از موارد سایز نامناسب کاف می تواند علت خطای اندازه گیری باشد. به همین منظور در بسیاری از فشارسنج های دیجیتالی مانند فشارسنج رزمکس، کاف ها متناسب با دور بازو 22 تا 34 سانتی متر می باشد که این اندازه برای بسیاری از افراد مناسب می باشد. ممکن است در زمان خرید فشارسنج امکان اندازه گیری کاف وجود نداشته باشد بنابراین راهکار عملی سریع برای انتخاب کاف این است که دو سوم فاصله بین آرنج و شانه شما را پوشش دهد. علاوه بر این کاف های موجود در بازار برای کودکان و بزرگسالان موجود می باشد.


قرار گیری شلنگ موجود در کاف در زمان اندازه گیری یکی از عوامل ایجاد کننده خطای اندازه گیری می باشد بنابراین در زمان استفاده اطمینان حاصل کنید که نشانگر شریانی (ART) بر روی شریان بیمار قرار داشته باشد.



بدن شما در وضعیت مناسبی قرار نگرفته است

دومین اشتباه رایج در زمان اندازه گیری فشارخون، قرارگیری نادرست دست می باشد. در زمان اندازه گیری باید تاثیر گرانش حذف شود. بنا بر سطح مرجع استاندارد، دست باید در راستای قلب قرار بگیرد. قرارگیری دست بالاتر و پایین تر از سطح قلب سبب خطای اندازه گیری می شود به ازای هر اینچ بالا یا پایین تر بودن کاف از سطح قلب سبب 2 میلیمتر خطای اندازه گیری می شود. زمانیکه دست بالاتر از محور phlebostatic قلب قرار گیرد، مقادیر گزارش شده کمتر از فشار واقعی است؛ زمانی که دست زیر محور phlebostatic قرار گیرد مقادیر گزارش شده بالاتر از مقدار واقعی است.


بهترین موقعیت برای اندازه گیری فشارخون در حالت نشسته می باشد و باید دست در راستای قلب قرار گیرد. در صورتیکه بیمار شما قادر به نشستن نمی باشد و به پهلو خوابیده است در زمان اندازه گیری دست را هم سطح قلب قرار دهید تا فشار اندازه گیری شده خطایی نداشته باشد.

بهتر است در زمان اندازه گیری، بازوی دست خود را بیش از حد نزدیک به خود نگه ندارید زیرا با فشرده سازی کاف بین بازو و بدن بیمار، این احتمال وجود دارد که این امر بر روی سیگنال های فشار نویز ایجاد کند که سبب خطا در اندازه گیری فشار می گردد.



کاف در مکان مناسبی بسته نشده است

براساس استانداردهای اندازه گیری فشارخون، بازوی شما باید هم راستا با قلب باشد و در زمان اندازه گیری صحبت نکنید. اندازه گیری فشارخون را می توان در مکان های دیگری مانند ساق پا انجام داد البته این امکان بیشتر برای کودکان استفاده می شود بهتر است بدانید که فاصله مکان اندازه گیری نسبت به قلب فشارخون متفاوتی را نتیجه می دهد. به طور مثال فشارخون سیستولیک در ناحیه پا 2 تا 8 میلی متر جیوه از ناحیه بازو بیشتر است. جالب است بدانید که حدود 20 درصد مردم جهان دارای اختلاف فشار 10 میلیمتر جیوه بین دست چپ و راست آنها وجود دارد در صورتیکه تفاوت های قابل توجهی مشاهده گردد باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد.


حرکت در زمان اندازه گیری فشارخون
اکثر فشارسنج های دیجیتالی از تکنیک اوسیلومتریک برای ارزیابی فشارخون استفاده می کنند. حرکت کردن شما در زمان اندازه گیری سبب تغییرات شدیدی در فشار اندازه گیری می شود که در این موارد برخی از فشارسنج ها کد خطا اعلام کرده یا زمان اندازه گیری به طور چشمگیری افزایش می یابد.

بسته شدن اتصالات شلنگ هوا و کاف

نشتی و یا انسداد شلنگ و کاف فشارسنج یکی از عوامل جدی در خطای اندازه گیری می باشد بنابراین درصورتیکه فشار اندازه گیری شده دارای مقدار خطای بسیاری است بهتر است مسیرهای هوایی شلنگ و کاف را بررسی کنید.


ضعیف شدن باتری دستگاه
ضعیف شدن باتری یکی از عوامل رایج در خطای اندازه گیری می باشد کاف فشارسنج برای اندازه گیری فشارسیستول به قدرت بیشتری برای باد شدن نیاز دارد که این قدرت از باتری دستگاه تامین می گردد در صورتیکه فرد فشار سیستولیک بالاتری داشته باشد کاف به فشار بیشتری نیاز دارد تا اندازه گیری را انجام دهد. در صورتیکه باتری دستگاه ضعیف شده باشد نمی تواند قدرت کافی برای باد شدن کاف را فراهم کند که این امر سبب خطای اندازه گیری می شود. در زمان ضعیف شدن باتری کد خطای آن بر روی صفحه نمایش دستگاه نمایش داده می شود بنابراین برای جلوگیری از خطای اندازه گیری بهتر است باتری دستگاه را تعویض کنید.


بازو یا مچ دست: هر دو محل به درستی فشار خون فعلی را تشخیص می دهند، اما مدل هایی که بر روی بازو بسته می شوند به طور کلی نتایج دقیق تری را نشان می دهند. در واقع، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مدل های بازویی به دلیل آنکه در سطح ارتفاعی مناسب نسبت به قلب قرار دارند، بهتر است بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.


وصیه هایی برای گرفتن فشار خون:

۱- حداقل ۵ دقیقه قبل از گرفتن فشار خود استراحت نمایید.

۲- حداقل ۳۰ دقیقه قبل از گرفتن فشار، از مصرف سیگار ، چای و قهوه اجتناب نمایید.

۳- برای گرفتن فشار صحیح حتما باید دست، عریان بوده و در سطح قلب روی تکیه گاه مناسب قرار گیرد.

۴- برای بار اول، هم فشار خون دست راست و هم دست چپ گرفته شود و دستی که فشار خون بالاتر دارد از این به بعد مبنای اندازه گیری فشار خون قرار می گیرد.

۵- سعی کنید روزی بیش از یکبار فشار خود را نگیرید. چندین بار گرفتن فشار خون و وسواس بخرج دادن باعث ایجاد اضطراب در شخص خواهد شد.

۶- هر بار فشار خود را با ذکر تاریخ ثبت نمایید.

۷- هنگام گرفتن فشار حرف نزنید و پاها کراس اور (روی هم) نباشد



به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده